מפגשים עם התיאורטיקן פרופ' אנדרה לפקי
Photo by Malthe Stigaard. ©Studium Generale Rietveld Academie
פברואר 2019

מרכז לכוריאוגרפיה 'כלים' בת ים שמח לארח לראשונה בישראל את החוקר והאוצר, פרופ' אנדרה לפקי (André Lepecki) ראש המחלקה ללימודי מופע באוניברסיטת ניו יורק (NYU) לסדרת סמינרים והרצאות, בתמיכת ARTIS (www.artis.art), המרכז לאמנות עכשווית תל אביב ואאוטסט ביאליק רזידנסי ישראל.

במהלך ביקורו בישראל, הנחה פרופ' לפקי שני סמינרים המיועדים ליוצרי מחול, לחוקרים ולאוצרים, וכן קיים הרצאה המיועדת לקהל הרחב. זו היתה הזדמנות נדירה לפגוש באופן מעמיק את המחשבה והעשייה של מי שמוביל מזה למעלה מעשור מהלך משמעותי בתחום המחקר, האוצרות והיצירה של המופע בכלל והמחול בפרט.

לפקי הנחה במרכז כלים סמינר בן חמישה ימים (20-24/2) ליוצרים ולחוקרים, שעסק במצב היחסים העכשווי בין כוריאוגרפיה והפוליטי. באמצעות קריאה משותפת בטקסטים של תיאורטיקנים מרכזיים, הציע הסמינר הרחבה של שני המושגים ודן ביצירות מהעת האחרונה שמציגות קו מחשבה זה. במסגרת הרצאה פתוחה לקהל (21/2) דן לפקי באסטרטגיות כוריאוגרפיות עכשוויות; כמו כן הנחה סמינר אוצרים (24/2) באירוח ה CCA – מרכז לאמנות עכשווית בתל אביב, אשר התמקד, בעקבות מספר תערוכות שאצר במוסדות אמנות מרכזיים בעולם, באוצרות כמעשה של דמיון משותף עם כוחות בלתי נראים המעצבים את השדה.

 

פרופ' אנדרה לפקי הוא העורך של מספר אנתולוגיות אודות תיאוריה מחול ופרפורמנס, מחבר הספר "מיצוי מחול: אמנות המופע והפוליטיקה של התנועה" (תורגם לעברית ב-2013) ושל Singularities: dance in the age of performance (2016). אוצר תערוכות אמנות ופרפורמנס, ביניהם התערוכה והמופע המחודש של אלן קפרו, 18 Happenings in 6 Parts, עליהם זכה בפרס מיוחד מטעם איגוד מבקרי האמנות בארה"ב.

בשנת -2006 ראה אור ספרו הראשון של לפקי "מיצוי מחול", אשר בחן את עבודתם של כוריאוגרפים עכשוויים באירופה ובארצות הברית מאז תחילת שנות התשעים. במחקר רחב יריעה ויוצא דופן זה היטיב לפקי לתאר את האופן שבו דור הכוריאוגרפים החדש קורא תיגר על הבנת המחול באמצעות מיצוי מושג התנועה. יתרה מזו, לפקי ניסח באופן ברור את הדיאלוג המפורש שמקיימות אמנות המופע, האמנויות החזותיות והתיאוריה הביקורתית בשלושים השנים האחרונות, וחולל לא פחות ממהפכה באופן הקריאה של כוריאוגרפיה עכשווית. לעבודתו המחקרית והאוצרותית בעשור שחלף מאז חלק ניכר בנוכחותו המשמעותית של מחול עכשווי במוזיאונים ובגלריות המובילים בעולם, בגישתם האוצרותית של מנהלי פסטיבלים ובשיח העכשווי אודות יצירה ומחקר של מחול.

 

צילום: Malthe Stigaard. ©Studium Generale Rietveld Academie