תכני לימוד


התכנית הדו-שנתית לכוראוגרפיה בכלים, בניהולה של מאי זרחי

 

WhatsApp Image 2021-10-18 at 22.07.50

 

סדנאות כוריאוגרפיה

 

סדנת שאלות ומושגי יסוד
מאי זרחי

במקום לחכות למשבר שיגיע, או להיות מופתעת כשהוא פתאום שם, למה שלא נזמן אותו?
על ידי פרקטיקה של שאילת שאלות נוקבות – אישיות ומקצועיות – נזמן את זה שבוער בנו כרגע תוך התעמתות עם קונטקסט רחב יותר של שאלות כמו: למה אמנות? מה זו כוראוגרפיה בכלל? למה ליצור? למה לא? משם, נפתח מושגי יסוד לעשייה כוראוגרפית, על מנת להתחיל פרישה של אוצר מילים משותף ונשוחח דרך הגוף, המילה וההקשבה על מנת נפגוש את היכן שכל אחד.ת נמצא.ת. סדנת פתיחה לתכנית החדשה.

מאי זרחי (1984), כוראוגרפית ופרפורמרית, יוצרת עצמאית בספקטרום בין עבודות בימתיות, תלויות-מקום והשתתפותיות. מאי פועלת במפגש בין מדיום הכוראוגרפיה, הפרפורמנס והסאונד. בעבודותיה היא חוקרת את חומריות הגוף דרך תנועה וסאונד. מאי היא בוגרת האקדמיה למחול ברוטרדם הולנד (2006) והתוכנית לכוראוגרפיה ex.e.r.ce במונפלייה צרפת, בניהולם האמנותי של קסבייה לה רואה ומתילד מונייה (2007). במהלך לימודיה הייתה אסיסטנטית של הכוראוגרף וויליאם פורסיית בפרנקפורט גרמניה (2005). ממקימות הקולקטיב הכוראוגרפי mamaza בגרמניה יחד עם יאניס מנדפוניס ופבריס מצליח, איתם הייתה אמנית הבית בתיאטרון דה סינגל (2011-12) באנטוורפן בלגיה ובתיאטרון מוזנטורם בפרנקפורט גרמניה (2012-14). עובדת כדרמטורגית ומנהלת חזרות ליוצרים ויוצרות אחרים, כגון: עדי בוטרוס, אורי שפיר, שירה אביתר ועוד.
www.mayzarhy.com 


TO PLAY DANCE
הלל קוגן

מחול, טקסטים, חפצים וסאונד שבנמצא ישמשו אותנו כחומרי גלם לשיח פרפורמטיבי, אינטרטקסטואלי, על מעשה האמנות עצמו, על ערכים תרבותיים. נקלף מן האסתטי את האידיאולוגיות, נטעין את האסתטי באידאולוגיות חדשות. 
We will play dance like musicians play music and actors play roles
נפקפק בתוקפם של סטנדרטים וקריטריונים של מחול ויצירה אמנותית בנקודת הזמן הנוכחית. נתבונן על העבר.  הגוף הרוקד – אשר תמיד מצוי במידה כזו או אחרת של קונפליקט – תוהה על מה שנתפס ראוי, אסתטי, אמנותי, יפה, מגניב, חדש ומעניין, ובמידה לא מועטה, גם מגוחך. נרקוד עם הגוף מחוות אמנותיות ופעולות של הבניית משמעות. 

הלל קוגן נולד ב-1974. כוריאוגרף נושא פרסים, רקדן, דרמטורג ומורה למחול, שעבודותיו מופיעות בפסטיבלים ובמות בישראל ובעולם. רקד באנסמבל בת-שבע ובלהקות בפורטוגל ובשוויץ. בין יצירותיו "אוהבים ערבים", "הברבור והסרסור", "פולחן האביב" ו"תנועה מגונה". עובד עם אוהד נהרין בלהקת בת-שבע ובעולם, ניהל את פסטיבל הרמת מסך בשנים 2015-2016, ויצר עבור להקות בצרפת, פורטוגל ואוסטריה.  


הרב מימדיות של הדאגה של פועלי המחול
שרון צוקרמן ויזר

בסדנה נפגוש את הקליידוסקופ הכוריאוגרפי, נדון ונבחן את המרכיבים הרבים של כוריאוגרפיה וכיצד הם משתלבים ומשתפים פעולה זה עם זה וכיצד אנו כיוצרים, מפתחים הבנה ומחשבה כולל על ה די.אנ.איי היצירתי שלנו- כזו, שמקדמת את התהליכים שלנו, מבהירה לנו מה שיטת העבודה הנכונה לנו ומדייקת את הדיאלקט הכוריאוגרפי שלנו.
נתבונן בדוגמאות מגוף עבודתה של מנחת הסדנה היוצרת שרון צוקמרן ויזר, ונתנסה בטעימות משיטות העבודה שלה. 

שרון צוקרמן ויזר, ילידת 1977, כוריאוגרפית, פרפורמרית, דרמטורגית ויוצרת במדיות שונות. חוקרת את המימד האנושי בעבודה הפרפורמטיבית ואת המימד הפרפורמטיבי בקיום האנושי.
בעשור האחרון יצרה פלטפורמות שונות לקהילה המקצועית לחקירה, התנסות והופעה של תוצרים יצירתיים. בין השאר הקימה את "סימולטור- מרחב תודעתי לפרפורמרים גופניים", אצרה את "רעיון בעין"- סדרת מופעים של רעיונות מחול, ניהלה את התכנית לכוריאגרפיה בכלים ולימדה אימפרוביזציה, פרפורמנס ומחול במסגרות רבות. בוגרת P.A.R.T.S (בריסל), ובימים אלו לומדת בתכנית ה MFA בבצלאל.
אמא ל 3 בנות נהדרות. 


לקראת כוריאוגרפיה תיעודית
ארקדי זיידס

בעבודתו האמנותית, הכוראוגרף ארקדי זיידס בוחן אפשרויות של כוראוגרפיה ביחס לסוגיות חברתיות בוערות דרך שימוש בחומרים תיעודיים. במשך מאה שנים לערך, תיאטרון דוקומנטרי הבנה מחדש מידע עובדתי על מנת לנתח אירוע או תופעה מסוימים. באמנות החזותית חברו למגמה הזו והדגימו כיצד ניתן לשנות ולהטיל ספק במידע עובדתי. שדה הכוראוגרפיה מונע על ידי ניסיוניות ביקורתית אך עד לא מזמן, נראה שקיימת הסתייגות מהעיסוק בסוגיות פוליטיות אקטואליות. אף על פי כן, יש בכוחה של הכוראוגרפיה לשזור מידע עובדתי ופרקטיקות של הגפנה (embodiment) על מנת לשאול שאלות לגבי מציאויות פוליטיות וחברתיות, כמו גם לגבי המושגים ׳תיעודי׳ ו׳עצמי אותנטי׳. בסדנה זו, זיידס יחלוק עם המשתתפות.ים את דרכי עבודתו וישאל ביחד איתם.ן שאלות לגבי האופנים האפשריים להתמודדות עם המציאות דרך הפרקטיקה האישית של כל אחד.ת.

ארקדי זיידס, כוראוגרף, נולד ב-1979 בברית המועצות, עלה לארץ ב-1999. בישראל, רקד בלהקות כגון להקת בת שבע וקבוצת המחול של יסמין גודר לפני שהחל לעבוד ככוראוגרף עצמאי ב-2004. זיידס הוא בוגר תכנית המאסטר בכוריאוגרפיה בביה"ס לתיאטרון ואמנויות באמסטרדם הולנד (DAS Choreography). בימים אלו מתחיל את הדוקטורט שלו בקונסרבטוריון המלכותי ואוניברסיטת אנטוורפן בבלגיה. מ-2015, המוסד שלו Institut des Croisements מבוסס בעיר וילרבאן בצרפת. זיידס הוא זוכה פרסים רבים, בין השאר בפרס היצירה מטעם הקתדרה לזכויות אדם על שם אמיל זולא ב-2013 על הדגמת מעורבות בנושאים של זכויות אדם. 

www.arkadizaides.com


סדנת אורח
פיאטרו קוואדרינו

"רק אמנות יכולה לשנות את העולם״, אמר ג׳וזף בויס. איך אנחנו, כאמנים/ות, יכולים לנצור את המילים האלה? להיות על במה זה להיות במצב תמידי של יצירה. משהו אחר קורה כאשר מישהו/י עולה על הבמה. בסדנה אנחנו רוצים להביא מודעות לכך, כך שבין אם את/ה רקדן/ית, שחקן/ית, אם את/ה יודע/ת מה את/ה עושה, או לפחות יודע/ת שאת/ה לא יודע/ת מה את/ה עושה, מה שלא תעשה/י, תעשה/י את זה טוב יותר.

פיאטרו קוואדרינו נולד ברומא בשנת 1987. אחרי סיום לימודי מדעי המדינה באוניברסיטת רומא, התחיל פיאטרו בקריירה כשחקן תיאטרון. הוא עבר לפריז שם למד במוסד AIDAS, האקדמיה הבינלאומית לאמנויות הבמה בה התמחה בקומדיה דל׳ארטה. פיאטרו הוא חבר בלהקת התיאטרון והמחול של האמן הבלגי יאן פאבר מ-2012. במהלך השנים, עבד עם אריאן מנוצ'קין, פיטר ברוק, אנג'ליקה לידל, אלכס ריגולה ועוד. בשנת 2016 הקים את קבוצת התיאטרון שלו ״פוסט סקריפטום״, איתה הוא יוצר מופעים, הצגות וסרטים.

לינק לרגעים מהעשייה של פיאטרו: https://vimeo.com/168058281/d787ad74e7


השתלת הבימתי בחיי היומיום, והיומיומי על הבמה
רותם תש״ח

תיאוריה עכשווית זה נורא מסובך וכבד, לא? שלא לדבר על שימוש בתיאוריה עכשווית כדיי ליצור. לפעמים זה נראה מורכב עד כדיי בלתי אפשרי. בסדנה נבחן את הפתרונות הפשוטים והראשוניים ביותר כדיי לגלות את הפוטנציאל העצום הגלום בהם כדיי לייצר טקטיקות אלטרנטיביות כדיי ליצור, להופיע ולחשוב כוריאוגרפיה ופרפורמנס היום.

רותם תש״ח, כוריאוגרף עצמאי, פרפורמר, מרצה לתולדות מחול, ומורה לכוריאוגרפיה, למיומנויות במה ולאקרודאנס. מנהל אמנותי שותף של פסטיבלי אינטימדאנס בשנים 2013-2014. מלמד בזוזימה בית לתנועה עכשווית, מצפה רמון 2020. לימד במכללת ספיר 2017-2018. לימד באקדמיה למחול בירושלים 2012-2017. לימד תולדות מחול בסמינר הקיבוצים 2012-2014. העביר סדרת הרצאות בשם 'מלחמתם של הגוף והסדר' בבי"ס לכוריאוגרפיה כלים, ובקבוצה ביפו. תואר שני MA מאוניברסיטת ניו יורק בלימודי פרפורמנס (2019). תואר שני MPS מאוניברסיטת ניו יורק ביישומים ובאמנות אינטראקטיביים (2006). תואר BA מאוניברסיטת ת"א בתולדות האמנות (2000). עבודות נבחרות: בדרך לפיקוד גרון (פסטיבל ארנבת מרץ, כלים 2021), BN2 (תיאטרון הבית 2018), הכל טוב (אינטימדאנס 2016), חיים מרוצפים (2012), בטון מלוטש (לפסטיבל נקודת מגע במוזיאון ישראל בירושלים 2011), חודוד (לפסטיבל א-ז'אנר 2011), אנדרטאות (לפסטיבל הרמת מסך 2010), קורפורפוליס, ישראליקה ומטמורפוזות (לפסטיבלי אינטימדאנס 2008-2010).


Move your image
אנדראס מרק

סדנה זו ניזונה מהגישה שלי לייצור תנועה שמקורה בריקוד ובהבנה של ריבוי האפשרויות של הגוף להביע.
נתחיל כל מפגש בשעה של תנועה ביחד, שבה נתרכז בלהיות נוכחים.ות בגוף. נתרגל גישה ישירה למוזיקה ולרקוד עם מוזיקה, כאשר הגוף והמיינד יעבדו זה לצד זה, על מנת לעורר את הדמיון ביחס לייצור ופיתוח תנועה. להבין מה אנחנו עושים ועושות יהיה פחות חשוב מאשר לעקוב אחר דחפים ליצירת ריקוד משותף.
בהמשך, אשתף מגוון כלים לאפשרות להביע, לחלוק ולאסוף דחפים (אימפולסים) לתנועה. נחקור את המושג ׳ריבוי׳ דרך מקצבים ותבניות בחלקי גוף שונים. אעודד את השימוש בגוף כולו ובצורות הבעה שונות באמצעותו.
אחרי החימום התנועתי, נמשיך לחקירה כוראוגרפית שבה נשתמש בכלים האלו ונעמיק בהם בהשראת עבודתי עם הכוראוגרפית מרלן מנטיירו פרייטאס, איתה אני עובד בעשר השנים האחרונות.
* המפגשים יתקיימו בשפה האנגלית.

אנדראס מרק נולד בגרמניה ולמד ב -HfMDK, באוניברסיטה למוזיקה ולאמנויות המופע בפרנקפורט גרמניה, בבית הספר P.A.R.T.S. בבריסל בלגיה ובבית הספר Scuola Teatro Dimitri בשוויץ (תואר ראשון). ניסיון העבודה שלו כולל עבודה לבמה ולמסך עם כוראורפים.ות ובמאים.ות, ביניהם: טנייה קרבליו, פאלק ריכטר, ניקולס סטנמן, תומר היימן, מרלן מנטיירו פרייטאס, ענבל פינטו, אבשלום פולק.
ניסיון נוסף כולל יצירה, לימוד סדנאות, סדנאות אמן של העבודה של מרלן מנטיירו פרייטאס, לימודי פלדנקרייז, שיאצו, לימודי תרפיית זן-גוף ועוד.


שיעורי גוף

 

שימו לב גוף
מיכאל גטמן

אנו, הגוף שלנו, שלי, הוא הרעיון המרכזי שנמצא בבסיס חווייתי את כל הדברים בעולם והוא גם דבר הנחווה כדבר מה, משהו, בעולם. נדמיין עולם בו אין עוד מרחק בין 'זה' לבין הידיעה שלנו את 'זה'.
כיצד, אם כך, נדבר על זה? נבין את זה? נזוז ונרקוד את זה?
בסדנת האימפרוביזציה נבחש בשאלות יסוד לגבי האופנים השונים בו הגוף פועל ותופס את עצמו בפעולה, כאן ועכשיו. נבחן את טיב היחסים המתחוללים ומחוללים בגופינו- רצון, הקשבה, בחירה, מחשבה, תחושה, תנועה- היבטים שונים של חוויה גופנית. נשאל כיצד נוצרת משמעות פיזית? באימפרוביזציה הדברים באים והולכים… איך נוצרים רגעים פרפורמטים שאנו מזהים כ משמעותיים. כיצד הגוף שלנו יודע לתרגם רעיונות לדימויים, לארגן מחשבה לתנועה, לפסל את הזמן, לתקשר עם/את עצמו, לייצר שפה. אנו נתן לידע הגופני שלנו להתעורר כקנבס העיקרי שעליו מתממשת החשיבה הכוריאוגרפית.
כל זאת לא רק על מנת לדייק בשעת מעשה, אלא גם לבחון ברגישות ובצלילות את עצם קיומו של הדיאלוג בין העצמי, הגוף והעולם.

מיכאל גטמן נולד בבאר יעקב. אמו ואביו, דורה וזכריה, עלו ארצה מלנינגרד הסובייטית, לאחר ניסיון כושל של חטיפת מטוס רוסי ב-1970- ״מבצע חתונה״. עם סיום הכשרתו המקצועית באולפן למחול בת דור תל אביב, בניהולה של הגברת ג’נט אורדמן, הצטרף לאנסמבל בת שבע בניהולה האמנותי של נעמי פרלוב ולאחר מכן רקד בלהקת בת שבע בניהולו האמנותי של אוהד נהרין. עם עזיבתו לאירופה עבד עם עם הכוריאוגרפית אמנדה מילר בלהקתה Pretty Ugly בפרייבורג גרמניה.  כרקדן ביצע  והתנסה במגוון סגנונות יצירה ודרכי עבודה עם כוריאוגרפים שונים, ביניהם, מרגיוריט דונלון, וויליאם פורסייט, מיכאל שומאכר, אוריין אנדרסון. מיכאל יוצר ומציג עבודותיו בפסטיבלים ומסגרות מקצועיות שונות בארץ ובחו״ל, ומתעניין בדפוסי חשיבה והתנהגות, והקשרים היסטוריים ותרבותיים הקשורים בגופנו. מלמד במסגרות אקדמיות ומקצועיות בארץ ובחו״ל. בימים אלו לומד לתואר שני באוניברסיטת האדרספילד, אנגליה.


הכוריאוגרפיות של חייך
אלמוג לובן

אינסוף כוריאוגרפיות נוצרות ונכחדות ללא הפסקה בעולם. בעצם היותי בחיים אני לוקח בהן חלק, בין אם אני מודע להן ובין אם לאו. כשאני ניגש להוסיף משהו לעולם, אני מבקש לבחון מה כבר קיים בו – באילו יצירות אני שותף, והיכן אני שותף מבלי שידעתי? כדי להכיר בערך תרומתי ליצירות הקיימות, וכדי להבחין במלוא הניסיון המעשי שכבר צברתי בחיי, נדרשת ממני השתתפות קשובה ופעילה היכן שניתן. לפעמים זה אומר לא לעשות דבר מלבד לתת ליומי לשטוף אותי. לפעמים זה אומר לעשות משהו שלא תוכנן מראש. לפעמים להסכים להתנסות בדבר מה שלא ברור לאן יוביל. כך או אחרת, כל שהכוריאוגרפיה של חיי מציעה לי, הוא לראות את שכבותיה השונות, הבלתי נגמרות ומשתנות תדיר, ולפסוע לתוכה.

אלמוג לובן הוא בוגר המסלול להכשרת רקדנים בביכורי העתים. בשנים 2009-2012 רקד בלהקת ענבל פינטו ואבשלום פולק. בשנת 2013 שיתף פעולה עם להקת La Veronal והשתתף ביצירת העבודה SIENA. בנוסף עבד עם נעה שדור ועם גיל קרר. בין יצירותיו העצמאיות הסרט הקצר Nomad's Feet, והסולו MAGI אותו יצר עבור פסטיבל Actual'14 בלה ריוחה, ספרד.  זוכה מלגות קרן תרבות אמריקה ישראל, קרן מיה ארבטובה לבלט, danceWEB ונוספות. בוגר החוג לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים ומטפל ומורה מוסמך בשיטת אילן לב. משנת 2017 אלמוג מטפל ומעביר סדנאות Weightlessness ברחבי העולם מתוך עניין בכנות על שלל צורותיה.


העמקה פיזית מבוססת על עקרונות ריליס
ענת ועדיה

השיעורים משלבים הקשבה עדינה לגוף ולרב מערכתיות שלו יחד עם עבודה דינמית, על הרצפה, בעמידה, ובמרחב.
בשיעור נלמד רצפים פיזיים מובנים ונשאל עליהם שאלות של ביצוע, חוויה והוויה.
במקביל לרצפים מובנים נעבור גם דרך תרגילים פחות מובנים ויותר חווייתיים שמעודדים העמקה של ההקשבה הפנימית, ותרגול תנועה מתוך מצבי הוויה.


שיעורי פלדנקרייז לאנשים זזים ויוצרים
ענת ועדיה

השיעורים יתחילו עם שיעור פלדנקרייז ״קלאסי״, כפי שלימד משה פלדנקרייז בכבודו. אחרי השיעור המעשי נדבר קצת על העקרונות המופיעים בשיעור ונובעים משיטת פלדנקרייז. נבין מה הקשר בין שיטת פלדנקרייז לבין תהליכי יצירה, שיטת עבודה בסטודיו, וכיצד השיטה יכולה לתת השראה במגוון רחב מאוד של אופנים על שלל תחומים בעולם הביצוע והיצירה המחולית והפרפורמטיבית.

ענת ועדיה נולדה בירושלים בשנת 1978. בוגרת התיכון למוסיקה ולמחול על שם רובין בירושלים, האוניברסיטה העברית בירושלים, והאקדמיה למוסיקה ולמחול ברוטרדם, הולנד. בין השנים 2002-2008 חייתה ועבדה כרקדנית, יוצרת ומורה למחול באירופה. מאז 2008 עובדת בישראל כרקדנית, כוריאוגרפית, מנהלת חזרות, ומורה מוסמכת למחול ולשיטת פלדנקרייז. בין הכוריאוגרפים איתם שיתפה פעולה; יסמין גודר, עדי בוטרוס, שירה אביתר, אורי שפיר, גלעד ירושלמי, אייל ברומברג, גיא גוטמן. כיוצרת עצמאית עבודותיה הוצגו במסגרות שונות ובפסטיבלים בארץ ובעולם; Rohkunstbau, Feld 5, Tanztage Festival, Lucky Trimmer, גוונים במחול, מחולוהט, מחול שלם, דיאבלוג, אינטימדאנס ועוד. העלתה שתי עבודות במסגרת פרויקט מחקר בסטודיו יסמין גודר בהשתתפות אנשים המתמודדים עם מחלת הפרקינסון.


תאוריה במעשה

 

ממודל ליצירה – סדנת כוריאוגרפיה עם תיבולים עיוניים
ליאור אביצור

במרכז הקורס עומדת ההנחה כי ניתן לזהות קשר בין מוטיבציה התחלתית לבין מתודת עבודה. לאורך השיעורים נתבונן במודלי עבודה של מספר כוריאוגרפים, נחקור את הסיבות שהובילו אותם לשימוש במתודולוגיות מסוימות ונסקור את הרקע והקונטקסט לבחירות הללו. בנוסף, נתנסה בעצמנו בתרגילים מתוך עבודתם של הכוריאוגרפיים (חלקם באלתור וחלקם דורשים חיבור על ידי המשתתפים). לצד העיסוק הקונקרטי, אצל כל אחד מהכוריאוגרפים נבדוק את העיקרון הכללי של החשיבה המודלית המחברת בין כוונה לבין העבודה הסופית; המודל הינו אמצעי להגשמת רעיון התחלתי כלשהו והחשיבה המודלית מעניקה לנו כלים למציאת דרכי העבודה הפרודוקטיביות והרלוונטיות ביותר לרעיון או לרצון כוריאוגרפי כלשהו. (ובמילים פשוטות – נרחיב את הרפרנסים התרבותיים שלנו, נתנסה בפרקטיקות יצירה שונות ונתאמן על חיבור סולואים קצרים).

ליאור אביצור היא דוקטורנטית בתוכנית לחקר הביצוע באוניברסיטת תל אביב. ליאור רקדה, יצרה ולימדה במסגרות שונות ברחבי העולם ומאז חזרתה לארץ היא מתמקדת בהעמקת השיח על אמנויות הבמה ועוסקת בחיבור בין תחום המחול לתחומי תרבות אחרים; בין היתר בשנים האחרונות ליאור היתה עורכת שותפה של כתב העת המקוון "מעקף", מנהלת אמנותית שותפה של פסטיבל "ריקודי חדר" ואוצרת של סדרת המחול "קונטרפונקט" במוזיאון תל אביב. כיום ליאור מנהלת את בית הספר של להקת מחול ב-שבע, מלווה תהליכי יצירה ומלמדת במסגרות שונות.

זוהי השנה העשירית שבה ליאור מעבירה את הקורס ממודל ליצירה בתוכנית הדו-שנתית לכוריאוגרפיה בכלים (שם הוא נולד והתפתח).


סדנת רעיונות
אנה ווילד

בסדנה זו נתנסה בעבודה עם רעיונות. נתחקה אחרי הרגעים הראשונים של תהליך היצירה, ונעמיק ברעיון של קיום ״מחקר״. כיצד לנסח רעיון, לחקור ולפתח אותו? בקונטקסט כוריאוגרפי/אומנותי, השימוש במילה ״מחקר״ לעיתים אינו ברור או קונקרטי. בסדנה זו נתנסה בכלים של מחקר סביב רעיונות ומושגים, בתוך ומתוך התהליך האומנותי.

אנה ווילד (1987) היא אמנית פרפורמנס ומיצב בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים (2011) והתוכנית לתואר שני DasArts באמסטרדם (2015). אנה ווילד היא נערה צעירה, פאנקיסטית חיננית, אמנית למידה בעל-פה, המתעניינת בקולות, בדיבור, במילים, בארגון של ידע, באנתרופולוגיה, בהיסטוריה, במיתולוגיה, בשירה, בעיצוב גרפי, בחשמל, בבריאה יש-מאין, במוזיקליות, בלמידה, בהבנה, במחזוריות, במעגליות, בעברית, באנגלית, בצרפתית, בערבית, בתרגום, בהדפס, בקסם, בהרפתקאה, בידידות ובכוח. עבודותיה נעות בין הגלריה והתיאטרון, והוצגו בין השאר בסיאול, בז׳נבה, בבריסל ועוד. בישראל הציגה במוזיאון בת-ים לאומנות עכשווית, תיאטרון הבית ביפו ועוד. עבודתה ״עולמות, מחזור שירים כנען־עתידני״ הופקה על ידי הזירה הבינתחומית בירושלים ותיאטרון l'Arsenic בלוזאן, בשנת 2019 היתה העבודה מועמדת לפרס PREMIO בשוויץ. ב־2018-19 הייתה רזידנטית ב-Akademie Schloss Solitude, שטוטגרט. ב-2021-22 תהיה רזידנטית בארטפורט, תל אביב. ווילד מלמדת ב-׳אולימפוס׳, תוכנית ליוצרים בבית ליבלינג.

www.anawild.com


תאוריה

 

מחשבות על מופע
ניר שאולוף

הקורס יעסוק ברגעים מכוננים בתולדות הבמה ובמושגי מפתח של מחשבת המופע. נציג שאלות ובעיות הקשורות באירוע ובמוסכמות המדיום, ונדון בסוגיות הנוגעות בחומרים מהם הוא עשוי: קהל, פעולה והגוף המופיע. במסגרת הקורס נקרא ונכיר טקסטים ויצירות מהעולם העתיק ועד לעת העכשווית, נעמוד על ההצלחות והכישלונות שאמנות העכשיו מציעה, ונבחן את הפוטנציאל הפוליטי של המעשה הבימתי, צורת האמנות היחידה העשויה מבני אדם.

ניר שאולוף הוא אמן ויוצר תיאטרון. עבודותיו נעות בין פרפורמנס, סאונד, וידאו וטקסט, ומוצגות בחללי תיאטרון ואמנות בארץ ובעולם. בוגר לימודי תואר ראשון ושני מאוניברסיטת תל אביב. עבודותיו הוצגו בין השאר במוזיאון באוהאוס דסאו, מוזנטורם פרנקפורט, מוזיאון תל אביב, גסנראלה ציריך, רוהרטריאנלה, שוואנקהאלה ברמן, רדינג אינטרנשיונל, עונת התרבות ירושלים, מוזיאון בת ים ועוד.


טעם: ידע לא ידוע ועונג לא נחווה
שיר חכם

בקורס נעסוק בספר "טעם" (77 עמ') של הפילוסוף האיטלקי ג'ורג'ו אגמבן, שפורסם ב-2015. אגמבן דן בטעם בתור חוש היברידי, מתעתע ובעייתי. מיחד גיסא, על בסיס טעם אנו בונים טיעונים ואמירות, שאיננו יכולים להצדיק, מפני שאת היופי (האובייקט של הטעם) לא ניתן לבסס בצורה מדעית. מאידך גיסא, הטעם (בתור שיפוט של אובייקט) מעורר בנו תחושת עונג שאיננו יכולים לחוות ולמצות, מפני שעל בסיס העונג הזה אנו מייצרים אמירות וידעים. הטעם משלב באופן משונה בין ידע לבין עונג, בין שכליות לבין חושיות, ומעמדו ההכרתי אינו ברור.
אגמבן חושב שהטעם כבעיה מטפיזית עלתה הרבה לפני הופעתה המוכרת כמדע האסתטיקה של המודרניות המוקדמת. הטעם עלה בדיוניו של אפלטון בפיצול ההכרחי בין היופי לאמת. בניגוד לאסתטיקה שמציגה עצמה כ"מדע הטעם", אגמבן טוען שגם אצל קאנט, ההוגה האסתטי פר סה, היפה אינו יכול להיות מדע או ידע, דרך דיונו של קאנט באידיאה החושית והבלתי אפשרית של היופי ב"ביקורת כוח השיפוט".
בקצרה, הטעם איננו רק בעיה אסתטית ואינו ידע של דיסציפלינת האמנות בלבד – הוא קשור בפיצול היסודי בין האפשרות שלנו לדעת לבין האפשרות שלנו להשתוקק, ומערב ביניהן באופן בלתי אפשרי.
הקורס מוגדר כקורס בפילוסופיה.

 

שיר חכם היא בעלת תואר שני בפילוסופיה מאוניברסיטת תל אביב. היא תירגלה בחוג לפילוסופיה, כתבה על מחול בעיתון "הארץ", ורקדה ביצירות של כוריאוגרפים כגון סהר עזימי, עירד מצליח ודנה רוטנברג. יחד עם עדו פדר הקימה את "טייץ: מחול ומחשבה", ופרסמה מאמרים בכתבי עת בארץ ובעולם.